Basisverzekering

PLU is een door de overheid erkende GGZ-instelling. Dit betekent dat onze zorg volledig valt binnen het basispakket. Elke Nederlander is verplicht om voor deze zorg een zorgpolis af te sluiten (de basisverzekering). Er zijn drie type polissen: de naturapolis, de combinatiepolis en de restitutiepolis. Dit onderscheid is voor jou niet relevant als je zorg wilt bij een zorgaanbieder die een contract heeft met jouw zorgverzekeraar. In dat geval wordt de zorg die je ontvangt direct en volledig door je zorgverzekeraar vergoed, na inhouding van het eigen risico dat je met jouw zorgverzekeraar hebt afgesproken. Je ontvangt in deze situatie geen factuur.

PLU heeft echter GEEN contracten met zorgverzekeraars. Wat dit betekent lees je hieronder.

Raadpleeg je polis

PLU werkt zonder contracten omdat we vinden dat we op die manier de best passende zorg kunnen leveren en de wachttijd kort kunnen houden. Het gevolg is echter wel dat je polis bepaalt hoeveel vergoeding je krijgt van je zorgverzekeraar. Heb je een restitutiepolis dan krijg je alles vergoed behalve je eigen risico. Heb je een combinatiepolis dan is de kans groot dat er ook een eigen bijdrage geldt voor onze behandelingen. Met een naturapolis komt een deel van de kosten altijd voor eigen rekening. Hoe groot dit deel is kun je lezen in je polis. Je moet facturen zelf bij jouw zorgverzekeraar indienen om voor vergoeding in aanmerking te komen.

  • Ben je verzekerd bij ASR, ASR ik kies zelf of Aevitae (bij een beperkt aantal stoornissen) dan wordt de behandeling alleen vergoed als zij hiervoor eerst toestemming hebben gegeven. Om deze toestemming te verkrijgen, stuur je jouw behandelplan en de verwijsbrief naar hen op.
  • Ben je verzekerd bij Zorg & Zekerheid, dan kun je helaas niet bij ons terecht. 
  • Ben je verzekerd bij ONVZ, dan kun je bij ons terecht voor 35 consulten en krijg je deze vergoed volgens je polisvoorwaarden.

 

Tarieven

Let bij het lezen van je polis wel op de kleine lettertjes. PLU brengt de landelijk geldende NZa-tarieven in rekening. In veel polissen wordt echter gesproken van standaardtarieven, marktconforme tarieven of gemiddeld gecontracteerde tarieven. Lees je bijvoorbeeld dat je 75% vergoed krijgt dan is dat bijna altijd van lagere tarieven dan de tarieven op onze factuur. Het daadwerkelijke vergoedingspercentage ligt dan ook vrijwel altijd lager dan het getal in de polis. Dit is zeker zo als er sprake is van standaardtarieven. Dit komt omdat deze zorgverzekeraars zich niet houden aan de landelijke tarieven maar aan de eigen (lagere) tarieven. Het is zeer verstandig om contact op te nemen met je zorgverzekeraar om te horen hoe het precies zit. Wij kunnen je hierbij wel helpen, maar kunnen nooit zekerheid geven over de daadwerkelijke vergoeding.

Niet verschijnen en te laat afzeggen

PLU brengt 90 euro in rekening als je een afspraak minder dan 24 uur van te voren afzegt en wanneer je niet verschijnt op je afspraak. We hebben hiervoor twee redenen. 

Allereerst is het wetenschappelijk bewezen dat een hoge mate van continuïteit van behandelsessies het effect vergroot. We bereiken daarmee méér in minder tijd. Ten tweede wordt er in Nederland een groot beroep gedaan op de beschikbare GGZ-behandelaars. Het is belangrijk dat zij hun tijd zo goed mogelijk kunnen besteden.

De zogenaamde no-show-factuur kun je niet indienen bij je zorgverzekeraar. 

Het kan natuurlijk zijn dat je een goede reden hebt waardoor je niet kunt komen. We zijn dan toch genoodzaakt de rekening te sturen omdat we op een dergelijk korte termijn de vrijgekomen tijd niet kunnen vullen met een andere cliënt. Je kunt bij PLU ook kiezen voor een online behandelsessie als het niet lukt om naar de vestiging te komen.

Tenslotte is het belangrijk om je behandelsessies goed te plannen. Spreek bijvoorbeeld nog niet af als je nog niet zeker weet of je kunt. En heb je op maandag een afspraak en wil je die afzeggen? Stuur ons dan een mail. Wij houden de tijd aan van jouw verstuurde mail.

Regel het online!

Op de website van Infomedics kun je veel zaken rondom de betaling van je rekening snel en eenvoudig regelen, denk bijvoorbeeld aan:

● Status van je betaling controleren

Ga naar www.infomedics.nl. Je treft de rekeningchecker direct bovenaan de webpagina aan. Vul de omschrijving (cijferreeks) in die op rekening staat en controleer of je rekening is betaald. Als dit niet het geval is kun je direct betalen via iDEAL.

● Hulp bij betaling van je rekening

Infomedics hanteert een betalingstermijn van 30 dagen. Lukt het niet om op tijd te betalen, dan kun je kosteloos uitstel van betaling aanvragen. Ook kun je tegen kosten een betalingsregeling treffen. Verder vind je online meer informatie over het Infomedics Betaalplan.

● Veelgestelde vragen bekijken

Als je een vraag hebt, kun je het antwoord daarop meestal vinden onder veelgestelde vragen. Anders kun je altijd contact opnemen met de Servicedesk van Infomedics. Heb je toch nog een vraag? Bel dan met de Servicedesk van Infomedics op telefoonnummer 036 2031 900 (maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 17.00 uur).